De lichtekooi van Loven

de-lichtekooi-van-loven-ineke-vander-aa-250pixw

Ik had het eerder zien gebeuren, bij meisjes met roze wangen en fleurige kleren. Ze leken er weinig last van te hebben, want ze bleven het maar doen voor een handje koper. Dat is een hele dag bedelen in enkele ogenblikken verdiend. Voor deze ene keer dan. En morgen, als mijn buik rond en tevreden zou zijn, zou ik een plan bedenken voor mezelf (uit: De lichtekooi van Loven).

(Lore Gillekens)

In De Lichtekooi van Loven moet Louise vechten om te overleven in het 18e eeuwse Leuven. Ze is 12 wanneer haar blinde vader sterft en ze er helemaal alleen voor staat. Ze wil niet langer al bedelend door het leven gaan en besluit haar lichaam te verkopen. Wat ze eerst als een tijdelijke oplossing zag, wordt al snel haar dagelijks leven.

De lichtekooi van Loven is het sterke debuut van Ineke Vander Aa. Het boek werd vorig jaar genomineerd voor de Bronzen Uil, de prijs voor het beste Nederlandstalig debuut. Vander Aa beschrijft het 18e eeuwse Leuven ontzettend accuraat. Plaatsen als de Grote Markt, de Vismarkt en het kasteel van Arenberg vormen het decor van haar roman. Door haar oog voor detail word je als lezer helemaal meegezogen in het verhaal. Al is dat niet altijd een plezierige rit. Wie zich verwacht aan een zoetsappige historische liefdesroman, komt bedrogen uit. Leuven wordt beschreven als vuile, stinkende stad, waar een groot deel van de bevolking dagelijks strijdt om te overleven. Vander Aa geeft goed weer hoe voor de lage klassen de middeleeuwen nog lang niet afgesloten waren, ondanks het feit dat de roman zich afspeelt in de late nieuwe tijd.

Die realistische, rauwe beschrijvingen vormen de kracht van de roman. Voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van Leuven, is dit boek dan ook een absolute aanrader. Maar het leven van Louise lijkt op sommige momenten zo uitzichtloos dat je er als lezer bijna de moed bij verliest. Elk sprankeltje hoop lijkt al snel weer uit te doven. Tot Louise wordt opgepikt door de Franse wijnhandelaar Alexander Delvaux, en een luxeleven als maîtresse aangeboden krijgt. Even lijkt het de goede kant uit te gaan, tot ook hier het noodlot toeslaat.

De lichtekooi van Loven zal niemand onberoerd laten. De lezer wordt heen en weer geslingerd tussen verdriet, woede, walging en hoop. De personages zijn goed uitgewerkt en verre van stereotiep. Het verhaal had iets korter gekund, soms houdt de uitzichtloosheid te lang aan. Maar Vander Aa schreef een zeer sterk debuut, en wij zijn enorm benieuwd naar haar volgend werk.

Laat een antwoord achter...

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s